Usposabljanje voznikov je razmeroma dolg in kompleksen postopek, ki se ne odvija v celoti le pri šoli vožnje. Opraviti je treba tudi nekaj dodatnih obveznosti, ki jih morda še ne poznamo. Prav tako lahko naletimo tudi na druge zmote, ki obkrožajo celoten proces, ravno pri tečajih varne vožnje lahko odkrijemo nekatere nesporazume.
Pogosta zmota je recimo prepričanje, da poligon varne vožnje obiščemo le takrat, ko moramo opraviti obveznosti v sklopu šolanja in usposabljanja novih voznikov. V resnici imamo tam več različnih možnosti, na spletu so predstavljeni nekateri programi, ki se jih lahko še udeležimo. Tečaj varne vožnje lahko opravi vsak, ki želi izpiliti svoje spretnosti in postati boljši voznik.
Kazalo vsebine
To je prvo, kar je treba vedeti o tečajih varne vožnje. Pripravljajo se za vse voznike, za različne nivoje predznanja in za različne namene. Poznamo seveda obvezne tečaje za voznike začetnike, nato pa na varno vožnjo kar nekoliko pozabimo.
Že res, da samostojno nabiramo izkušnje na cesti in stalno izboljšujemo svoje spretnosti, a poligon varne vožnje nam ponuja veliko boljše pogoje za to.
V ponudbi bomo našli celo vrsto zanimivih programov, ki se jih udeležimo prostovoljno. Gre za podobne programe, kot jih opravljajo vozniki začetniki, so pa seveda prilagojeni bolj izkušenim voznikom.
Tako nam poligon varne vožnje ponuja bolj intenzivne tečaje in napredne veščine, trening za opravljanje posebnih manevrov, vadbo vožnje tovornjakov, trening off-road vožnje, trening za gasilce … Ponudbe je veliko, zato je poligon varne vožnje zelo zanimiv tudi za izkušene voznike, ki želijo še nadgraditi svoje spretnosti na cesti.
Nato pa moramo omeniti še nekatere posebne programe. To je recimo program za odložitev prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja, prav tako moramo poligon varne vožnje obiskati v primeru, da želimo izbrisati kazenske točke ali ponovno pridobiti vozniško dovoljenje. Hitro se torej izkaže, da poligon varne vožnje še zdaleč ni namenjen le začetnikom.
Ponudbo, ki jo ima center varne vožnje, bodo gotovo z zanimanjem preverili motoristi. Ti se že v sklopu šolanja in usposabljanja srečajo z vajami na poligonu, na teh je nekaj več poudarka kot pri vožnji avtomobila.
Še preden se opravlja obvezna varna vožnja za motoriste, imajo kandidati za kategorijo A veliko dela na poligonu. V sklopu praktičnega usposabljanja se zahtevajo štiri ure na poligonu, v praksi pa kandidati vaje na poligonu opravljajo dlje časa, sproti trenirajo skozi celoten proces usposabljanja. Te spretnosti se namreč preverjajo tudi na izpitni vožnji.
Pri opravljanju izpita za kategorijo B te zahteve ni, prav tako se zahtevata le dve uri usposabljanja na poligonu. Ravno zato je obvezna varna vožnja za motoriste že v izhodišču bolj relevantna – motoristi opravljajo več dela na poligonu, izpitna vožnja traja dve uri in vključuje tudi kar nekaj vaj že pred odhodom na cesto.
Program obvezne varne vožnje za motoriste po opravljeni izpitni vožnji je podoben kot pri voznikih avtomobilov, je pa seveda prilagojen motoristom. Prav tako se je treba udeležiti skupinske delavnice o psihosocialnih odnosih med udeleženci v prometu.
Večja razlika pa je pri samem izpitu. Pri motoristih se preverjajo nekatere spretnosti na poligonu. Te vključujejo osmice, speljevanje in ustavljanje, počasno vožnjo, slalom, zaviranje, izogibanje oviram ter obračanje. To so tudi vaje, ki jih kandidat opravlja vseskozi postopek usposabljanja, navsezadnje gre za ključne spretnosti, brez katerih se ne moremo podati na cesto.
Zato gre pričakovati, da bodo kandidati motor že dobro obvladali, preden pride na vrsto obvezna varna vožnja za motoriste po opravljeni izpitni vožnji. Vseeno pa se je treba na izvedbo omenjenih vaj dobro pripraviti, če želimo izpit suvereno opraviti – vaje na poligonu so le prvi del izpitne vožnje, zato jih želimo gotovo opraviti z odliko, preden se podamo še na cesto.
Bržkone je še bolj relevanten tečaj varne vožnje za mlade voznike kategorije B. Ta kategorija je najbolj priljubljena, saj nam daje dovoljenje za vožnjo osebnih avtomobilov. Tudi pri kategoriji B je sicer nekaj poudarka na spretnostih, ki jih vadimo na poligonu, a večino dela v procesu praktičnega usposabljanja opravljamo na cesti.
Seveda tudi tu pričakujemo, da bodo kandidati sledili načelom varne vožnje in se stalno izpopolnjevali v svojih veščinah. Tudi na ta način se pripravimo na tečaj varne vožnje za mlade voznike.
Bodo pa vozniki motorjev verjetno bolj vajeni vaj, ki se opravljajo na tečaju varne vožnje, kot pa vozniki avtomobilov. To ne pomeni, da bo tečaj varne vožnje za mlade voznike kategorije B zahteven, tu ne gre za kakšne posebne naloge ali izzive.
Poudarek je bolj na spoznavanju zahtevnih razmer in obnašanja vozil, ne na preizkušanju meje zmožnosti posameznih voznikov. Zato se lahko na tečaj prijavimo brez skrbi, prav tako je pametno že vnaprej preveriti podrobnosti glede tečaja – avtošola ZŠAM Celje ima na svojih spletnih straneh podrobno predstavljene programe, ki jih je treba opraviti.
Tečaj varne vožnje za mlade voznike se opravlja v obliki intenzivnega tečaja, ki vključuje vaje na poligonu ter skupinsko delavnico o psihosocialnih odnosih med udeleženci v cestnem prometu. Treba si bo vzeti en dan časa in plačati dobrih sto evrov, tako ugodimo še zadnji zahtevi, ki jo imamo pred podaljšanjem vozniškega dovoljenja po dveh letih od uspešno opravljene izpitne vožnje.
A ne gre le za obveznost, temveč za dobro priložnost, da se seznanimo z nepredvidljivimi razmerami na cesti in z obnašanjem vozila v takšnih situacijah. Ravno zato je tečaj varne vožnje za mlade voznike med udeleženci precej priljubljen.